Przeskocz do treści

Północna obwodnica Krakowa budowana wyborczymi obietnicami

michalciechowskiMichał Ciechowski

Informacja prasowa

Przed zbliżającymi się wyborami obserwujemy wysyp kolejnych obietnic polityków PO dotyczących budowy północnej obwodnicy Krakowa. Robili to już Cezary Grabarczyk, Jarosław Gowin, Ireneusz Raś i inni. Dziś do chóru obiecujących dołączają członkowie Zarządu Województwa Małopolskiego powołując się na rozmowy z Główną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Obiecują obwodnicę w 2023. Równie dobrze mogliby wskazać na rok np.: 2051 r.  Wtedy też będą przecież jakieś wybory...

Tylko te inwestycje, które znajdują się w Programie Budowy Dróg Krajowych i Autostrad finansowane są ze środków krajowych z wykorzystaniem także dotacji unijnych i realizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Jednak północnej obwodnicy Krakowa nie ma w obowiązującym Programie. Co więcej - na liście jedenastu inwestycji obwodnicowych proponowanych w Programie przez ministra transportu ani jedna nie jest ulokowana w Małopolsce.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAPoseł Andrzej Adamczyk jeszcze w zeszłym roku zwrócił się z interpelacją do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej w sprawie zmian proponowanych w „Programie budowy dróg krajowych na lata 2011-2015˝ i nie ujęcia w nim żadnej obwodnicy w Małopolsce. Pytał:

Co zadecydowało o braku ujęcia obwodnic miast i miejscowości w Małopolsce w załączniku nr 6 do projektowanych zmian w „Programie budowy dróg krajowych na lata 2011-2015˝?
Kiedy mieszkańcy i samorządowcy mogą spodziewać się realizacji północnej obwodnicy Krakowa, obwodnicy Zabierzowa, obejścia drogowego Słomnik?

Poseł Andrzej Adamczyk uzyskał odpowiedź, że dokumentacja dotycząca przedsięwzięcia północnej obwodnicy Krakowa jest opracowywana bez udziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przedsięwzięcie to powinno być rozpatrywane jako inicjatywa właściwego samorządu, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie jest inwestorem dla postulowanej inwestycji.

Poseł wystąpił zatem z pytaniem do wicemarszałka Województwa Małopolskiego Romana Ciepieli (PO) dotyczącym możliwości realizacji ww. inwestycji. Otrzymał odpowiedź, ze Województwo Małopolskie razem z miastem Kraków zleciło opracowanie koncepcji programowo przestrzennej oraz kompletnych materiałów do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach  zgody na realizacje przedsięwzięcia. Jednak – jak pisze wicemarszałek Ciepiela – „zdaniem ministerstwa transportu - układ dróg krajowych w rejonie Krakowa jest wystarczający i spełnia zadania przewidziane dla głównych dróg tranzytowych w tym obszarze, a północna obwodnica nie jest elementem niezbędnym w sieci dróg krajowych” ???